شناخت دانشجویان نسل Z
در این مطلب به مقوله شناخت دانشجویان نسل Z و حضور آنها در دانشگاهها از جمله ویژگیهای نسل Z، ترجیحات و انتظارات آموزشی آنان و تأثیر این نسل بر آموزش عالی پرداختهایم؛ این نسل بیتردید متفاوتترین افراد برای حضور در دانشگاهها در بین نسلهای گذشته هستند.
فهرست مطالب
مقدمه
نسل Z (که به عنوان iنسل Z نیز شناخته میشود)، به طور کلی توسط محققان به عنوان افرادی که بین سالهای ۱۹۹۶ (1374) تا سال 2012 (1391) متولد شدهاند، شناخته میشوند. به گفته Timely MD در ایالات متحده آمریکا “نسل Z شامل ۷۴ میلیون جوان معادل حدود ۲۴٪ از جمعیت این کشور است. که بنابر پیشبینیها با ورود این نسل به دانشگاه، ذهنیت آنها به طور مستقیم بر برنامههای دانشگاهی در همه زمینهها تأثیر خواهد گذاشت (Visibility, 2023).
طبق بررسی وب سایت MorningConsult.com، «پولدرآوردن و داشتن شغل موفق، دو هدف مهم زندگی برای بزرگسالان نسل Z هستند؛ اولویتهای بعدی آنها دنبال کردن دوستان، خانواده و سرگرمی هستند. هفتاد درصد از بزرگسالان نسل Z اعلام کردهاند که کسب درآمد برای آنها بسیار مهم است (Visibility, 2023).
نکته: در زمان نگارش این مقاله (27 مرداد 1403 خورشیدی)، ورودی مهرماه پیشرو، متولدین سال 1385 خورشیدی خواهند بود؛ در نتیجه طبق تعریف ارائه شده در بالا، ورود این نسل به دانشگاه حداقل تا 6 سال دیگر یعنی سال 2030 میلادی (1409 خورشیدی) ادامه خواهد داشت.
ویژگیهای نسل Z
نسل Z با مشخصههایی که کاملاً مختص همین نسل است شناخته میشوند:
- همکاری و تعامل زیاد
- عمل گرایی
- تنوع طلبی
- توجه به اصالت
- رهبری غیر سلسله مراتبی
ضمناً آنان به دلیل بزرگ شدن در دنیایی که با چالشهای مهمی مانند تغییرات اقلیمی و نابرابری اجتماعی مواجه است، به شدت نگران این مسائل هستند و انگیزه دارند تا راهحلهای عملی برای این مسائل پیدا کنند (What to Know About نسل Z Z, 2022).
ترجیحات و انتظارات آموزشی
آموزش متمرکز بر شغل: برخلاف نسلهای قبلی، دانشجویان نسل Z نسبت به ارزش مدرک دانشگاهی سنتی شکاکتر هستند. آنها به دنبال آموزشی هستند که مستقیماً با فرصتهای شغلی و توسعه مهارتها مرتبط باشد. برنامههای STEM (علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات) و بویژه پزشکی در میان آنها محبوبیت دارند
ادغام فناوری: این افراد به عنوان بومیان دیجیتال در صورتی که به کسوت یک دانشجو درآیند، انتظار دارند که مؤسسات آموزشی آنها از فناوری پیشرفته استفاده برخوردار باشد. این گروه از دانشجویان، منابع آنلاین، کتابهای درسی دیجیتال و سیستمهای مدیریت یادگیری را که امکان تجربه یادگیری انعطافپذیر و شخصیسازی شده را فراهم میکنند، به سایر روشهای سنتی ترجیح میدهند.
تنوع و شمولگرایی: نسل Z متنوعترین نسل هست که تاکنون پا به کره خاکی گذاشته است؛ این نسل انتظار دارند که دانشگاهها نیاز به تنوع مدنظر آنها را تامین کنند. برای آنها محیطهای فراگیر که به افراد مختلف، هویتها و دیدگاههای گوناگون احترام میگذارند و آنها را تشویق میکنند، دارای ارزش هستند.
رفاه و سلامت روان: دغدغه این نسل بیشتر مسائل سلامت روان هست و انتظار دارند که دانشگاههای آنها سیستمهای پشتیبانی قوی ارائه دهند. آنها محیطهای مروج رفاه را ترویج میدهند و منابع موردنیاز برای توسعه سلامت روان، در اولویت آنهاست.
تأثیر بر آموزش عالی
شناخت دانشجویان نسل Z نشان میدهد که، ورود نسل Z به دانشگاهها منجر به چندین تغییر مهم شده است:
توسعه برنامههای درسی و برنامهها: دانشگاهها به طور فزایندهای برنامههایی ارائه میدهند که با آرزوهای شغلی دانشجویان نسل Z همخوانی دارند. تأکید بیشتر بر مطالعات بینرشتهای و فرصتهای یادگیری تجربی که مهارتهای عملی و تجربه دنیای واقعی را فراهم میکنند، وجود دارد.
پیشرفتهای فناوری: مؤسسات در حال سرمایهگذاری بر روی فناوریهای پیشرفته هستند تا انتظارات نسل Z را برآورده کنند. این مقوله شامل استفاده از هوش مصنوعی، واقعیت مجازی و ابزارهای دیجیتال دیگر برای بهبود تجربه یادگیری است.
خدمات پشتیبانی: دانشگاهها در حال گسترش خدمات سلامت روان و رفاه خود برای پاسخگویی به نیازهای دانشجویان نسل Z هستند. این حیطه نیز شامل خدمات مشاوره، برنامههای مدیریت استرس و ابتکاراتی برای ترویج تعادل کار و زندگی سالم است.
ابتکارات تنوع: برای جذب و نگهداشتن دانشجویان نسل Z، دانشگاهها در حال اجرای سیاستها و برنامههایی هستند که تنوع و شمولگرایی را ترویج میدهند. مواردی همچون بورسیههای تحصیلی برای گروههای کم طرفدار، آموزش تنوع برای کارکنان و دانشجویان و فعالیتهای فراگیر در دانشگاه جزء این دسته هستند.
نتیجهگیری
شناخت دانشجویان نسل Z با توجه به اینکه با دیدگاهها و انتظارات منحصر به فرد خود، چشمانداز آموزش عالی را تغییر دادهاند، بسیار مهم است. دانشگاههایی که با این تغییرات سازگار شوند و آموزش متمرکز بر شغل، ادغام فناوری پیشرفته، ترویج تنوعگرایی و حمایت از سلامت روان را ارائه دهند، بهتر میتوانند نیازهای این نسل پویا را برآورده کنند.
سئواات متداول
منابع:
Zeration Z leads the way for change on campus. (n.d.). UW Magazine — University of Washington Magazine. https://magazine.washington.edu/feature/G Z Generation-z-leads-the-way-for-change-on-campus/
What to know about G Z (n.d.). Stanford University. https://news.stanford.edu/stories/2022/01/know-G Z-z
Visibility, I. (2023, August 8). How G Z is changing higher Education | Army and Navy Academy. Army and Navy Academy. https://www.armyandnavyacademy.org/blog/how-G Z-z-is-changing-higher-education/