یادگیری مبتنی بر تحقیق
وبلاگ

یادگیری مبتنی بر تحقیق

در راستاي تقويت مهارتهاي يادگيري و رشد شخصي – شغلي، در اين مطلب به موضوع یادگیری مبتنی بر تحقیق (Inquiry-Based Learning) پرداخته‌ايم. آگاهي نسبت به اين روش مي‌توان راهگشاي شكل دهي به ساير مهارت‌هاي فردي و تقويت علمي افراد مختلف گردد.


مقدمه

یادگیری مبتنی بر تحقیق (Inquiry-Based Learning) يا (IBL) یک رویکرد آموزشی است که بر تحقیق، حل مسئله و تفکر انتقادی تمرکز دارد. این روش يادگيرندگان را تشویق می‌کند تا سوال بپرسند، کاوش کنند و به طور عمیق با محتوا درگیر شوند. این روش در قياس با روش‌های تدریس سنتی قرار می‌گیرد که اغلب بر حفظ مطالب و یادگیری منفعل تاکید دارند. با تقویت کنجکاوی و مشارکت فعال، IBL به يادگيرندگان کمک می‌کند تا درک عمیق‌تری از موضوعات پیدا کنند و مهارت‌های لازم برای یادگیری مادام‌العمر را به دست آورند.


اصول کلیدی IBL

یادگیری دانش آموز-محور (Student-Centered Learning): IBL يادگيرندگان را در مرکز فرآیند یادگیری قرار می‌دهد. آنها نقش فعالی در آموزش خود ایفا می‌کنند و از طریق سوالات و تحقیقات، تجربیات یادگیری خود را هدایت می‌کنند.

سوالات به عنوان محرک (Questions as Catalysts) : سوالات، فرآیند یادگیری را هدایت می‌کنند. يادگيرندگان تشویق می‌شوند تا سوالات باز مطرح کنند که نیاز به کاوش و تفکر انتقادی دارند.

کاوش عملی (Hands-On Exploration) : یادگیری از طریقِ انجام دادن، یک جنبه اساسی IBL است. يادگيرندگان در آزمایش‌ها، پروژه‌ها و فعالیت‌های عملی دیگر شرکت می‌کنند که به آنها اجازه می‌دهد دانش خود را به صورت عملي به کار ببرند.

یادگیری مشارکتی (Collaborative Learning): IBL اغلب شامل کار گروهی و همکاری است که به يادگيرندگان کمک می‌کند مهارت‌های ارتباطی و کار تیمی را توسعه دهند.

تفکر انعکاسی (Reflective Thinking) : يادگيرندگان تشویق می‌شوند تا در مورد تجربیات یادگیری خود تامل و ارزیابی کنند که چه چیزی و چگونه آن را آموخته‌اند.

تصويري براي اصول کلیدی IBL


مراحل یادگیری مبتنی بر تحقیق

پرسیدن سوال: فرآیند اين نوع يادگيري با فرموله کردن سوالات آغاز می‌شود. این سوالات باید باز باشند و امکان کاوش و دیدگاه‌های متعدد را فراهم کنند. مدرسان و معلمان می‌توانند يادگيرندگان را در اصلاح سوالاتشان راهنمایی کنند تا اطمینان حاصل شود که واضح و قابل تحقیق هستند.

تحقیق و بررسی: يادگيرندگان اطلاعات را از طریق منابع مختلف، از جمله خواندن، آزمایش‌ها، مصاحبه‌ها و سفرهای میدانی جمع‌آوری می‌کنند. آنها می‌آموزند که از منابع مختلف استفاده كرده و اعتبار منابع خود را ارزیابی کنند.

تحلیل و ترکیب: پس از جمع‌آوری داده‌ها، يادگيرندگان یافته‌های خود را تحلیل و تفسیر می‌کنند. آنها به دنبال الگوها می‌گردند، ارتباطات برقرار می‌کنند و اطلاعات را برای رسیدن به نتایج، ترکیب می‌کنند.

ارائه و اشتراک‌گذاری: يادگيرندگان یافته‌های خود را به همکلاسی‌ها، معلمان یا یک جمعیت گسترده‌تر ارائه می‌دهند. این مرحله به توسعه مهارت‌های ارتباطی آنها کمک می‌کند و به آنها اجازه می‌دهد تا بازخورد لازم را دریافت کنند.

تامل: فكر كردن، یک بخش حیاتی از IBL است. يادگيرندگان در مورد آنچه آموخته‌اند، فرآیندی که طی کرده‌اند و اينكه چگونه می‌توانند دانش خود را در آینده به کار ببرند، تامل می‌کنند.


مزایای یادگیری مبتنی بر تحقیق

تقویت تفکر انتقادی: با تشویق يادگيرندگان به پرسیدن سوالات و جستجوی پاسخ‌ها، IBL به توسعه مهارت‌های تفکر انتقادی و حل مسئله کمک می‌کند.

ارتقای درک عمیق: يادگيرندگان به طور عمیق با محتوا درگیر می‌شوند که به درک عمیق‌تر و پایدارتر موضوعات منجر می‌شود.

ترویج کنجکاوی و انگیزه: IBL به کنجکاوی طبیعی يادگيرندگان توجه می‌کند و یادگیری را جذاب‌تر و انگیزه‌بخش‌تر می‌کند.

توسعه مهارت‌های تحقیق: يادگيرندگان می‌آموزند که چگونه اطلاعات را جمع‌آوری، ارزیابی و ترکیب کنند که مهارت‌های اساسی برای موفقیت تحصیلی و یادگیری مادام‌العمر هستند.

تشویق به استقلال: IBL به يادگيرندگان کمک می‌کند تا به افراد مستقلي تبدیل شوند که قادر به هدایت یادگیری خود و پیگیری علاقه‌هایشان هستند.

مزایای یادگیری مبتنی بر تحقیق


چالش‌ها و راه‌حل‌ها

محدودیت‌های زمانی: IBL می‌تواند زمان‌بر باشد و نیاز به برنامه‌ریزی و زمان اجرایي بیشتری دارد.

راه‌حل: معلمان می‌توانند IBL را در برنامه درسی موجود ادغام کنند و بر پروژه‌های کلیدی تمرکز كرده و اطمینان حاصل کنند که با استانداردهای آموزشی هماهنگی دارند.

دسترسی به منابع: دسترسی به منابع مانند کتاب‌ها، فناوری و مشاوره کارشناسان می‌تواند محدود باشد.

راه‌حل: مراكز آموزشي می‌توانند با کتابخانه‌ها، کسب و کارها و سازمان‌های محلی همکاری کنند تا دسترسی به منابع را گسترش دهند.

مشکلات ارزیابی: ارزیابی‌های سنتی ممکن است به طور موثری نتایج یادگیری IBL را اندازه‌گیری نکنند.

راه‌حل: از روش‌های ارزیابی جایگزین مانند پرتفولیو (portfolio)، ارائه‌ها و بازبینی‌های همکلاسی‌ها استفاده كرده و پیشرفت يادگيرندگان را ارزیابی کنید.

آمادگی معلم: معلمان نیاز به آموزش و حمایت دارند تا IBL را به طور موثری پیاده‌سازی کنند.

راه‌حل: برنامه‌های توسعه حرفه‌ای و جلسات برنامه‌ریزی مشترک می‌توانند به معلمان کمک کنند تا مهارت‌ها و اعتماد به نفس لازم را کسب کنند.


پیاده‌سازی IBL در کلاس درس

ایجاد یک محیط حمایتی: یک فرهنگ کلاسي خوب ایجاد کنید که به کنجکاوی ارزش می‌دهد، سوال‌پرسیدن را تشویق می‌کند و از ریسک‌پذیری حمایت می‌کند. اطمینان حاصل کنید که يادگيرندگان احساس امنیت می‌کنند تا ایده‌های خود را بیان كرده و دیدگاه‌های مختلف را کشف کنند.

طراحی سوالات موثر: به يادگيرندگان بیاموزید که چگونه سوالات خوب فرموله کنند به شكلي كه واضح، متمرکز و باز باشند. فرآیند سوال‌پرسیدن را مدلسازي کنید و مثال‌هایی براي آن ارائه دهید.

تسهیل تحقیق و کاوش: راهنمایی و حمایت لازم را در حین انجام تحقیقاتِ يادگيرندگان فراهم کنید. به آنها کمک کنید منابع معتبر پیدا کنند، آزمایش‌ها را انجام دهند و یافته‌های خود را سازماندهی کنند.

تشویق به همکاری: کار گروهی و پروژه‌های مشارکتی را ترویج دهید. از راهبردهايي مانند فکر كردن – كار دو نفره – اشتراک گذاري ( think-pair-share)، بحث‌های گروهی و بازبینی‌های همکلاسی‌ها برای تقویت کار تیمی استفاده کنید.

تامل در یادگیری: تامل را در فرآیند یادگیری ادغام کنید. از دفترچه‌های یادداشت، بحث‌ها و ابزارهای خودارزیابی استفاده کنید تا به يادگيرندگان کمک کنید در مورد تجربیات و نتایج یادگیری خود فکر کنند.

تصويري براي پياده سازي IBL در كلاس درس


نتیجه‌گیری

یادگیری مبتنی بر تحقیق یک رویکرد قدرتمند است که يادگيرندگان را برای پیچیدگی‌های دنیای مدرن آماده می‌کند. با تقویت کنجکاوی، تفکر انتقادی و یادگیری مستقل، IBL به يادگيرندگان کمک می‌کند تا مهارت‌هایی را که برای موفقیت تحصیلی و حرفه‌ای در آینده نیاز دارند، توسعه دهند. در حالی که پیاده‌سازی IBL می‌تواند چالش‌هایی را به همراه داشته باشد، مزایای آن بسیار بیشتر از دشواری‌ها است. با برنامه‌ریزی و حمایت دقیق، مربیان می‌توانند تجربیات یادگیری جذاب و معناداری ایجاد کنند که علاقه به یادگیری مادام‌العمر را تقويت می‌کند.

لینک کوتاه این مطلب: https://momen.ir/419s
Author Image
محمد مومن

محمد مومن، مدرس زبان و مشاور علمی، دانش آموخته كارشناسي مترجمي زبان انگليسي و كارشناسي ارشد علم اطلاعات است. وي در حال حاضر به عنوان مدير مسئول موسسه عصر زبان فعاليت مي‌كند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *