آشنایی با Google Trends
وبلاگ

آشنایی با Google Trends

نحوه کار گوگل ترندز، ویژگی‌های کلیدی، کاربردهای گوگل ترندز، مطالعات موردی و محدودیت‌ها در مطلب آشنایی با Google Trends مدنظر قرار دارد. با توجه به نفوذ گسترده موتور کاوش گوگل در سطح جهان و بویژه ایران، اطلاع از این ابزار فوق‌العاده شرکت آلفابت حائز اهمیت است.


نحوه کار گوگل ترندز

گوگل ترندز یک ابزار قدرتمند است که ارائه دهنده بینش‌هایی (insight) در مورد آنچه مردم در اینترنت جستجو می‌کنند، ارائه می‌دهد. این ابزار که در سال ۲۰۰۶ راه‌اندازی شد، به کاربران اجازه می‌دهد تا علاقه‌مندی‌های جستجو را در طول زمان، در مناطق مختلف و به زبان‌های مختلف بررسی کنند. این ابزار برای بازاریابان، محققان، روزنامه‌نگاران و هر کسی که به درک روح حاکم بر جستجو در اینترنت علاقه‌مند است، بسیار ارزشمند خواهد بود. این داده‌ها ناشناس (هیچ‌کس به‌طور شخصی شناسایی نمی‌شود)، دسته‌بندی شده (تعیین موضوع برای یک جستجو) و تجمیع شده (گروه‌بندی شده) هستند.

گوگل ترندز بخشی از جستجوهای وب گوگل را تحلیل می‌کند که محاسبه کننده تعداد جستجوهای انجام شده برای آن مقوله خاص است. این مقایسه نسبت به تعداد کل جستجوهای انجام شده در گوگل در طول زمان انجام خواهد شد. داده‌ها ناشناس، دسته‌بندی شده و تجمیع شده‌اند تا نشان دهنده روندهای رفتار جستجو باشند. برای ورود به این وب سایت کافیست بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

تصویری برای معرفی گوگل ترندز


ویژگی‌های کلیدی

شعار گوگل می‌گوید:

ماموریت ما این است که اطلاعات جهان را سازماندهی کنیم و آنها را مفید و در دسترس قرار دهیم. ((Heale & Twycross, 2017))

بر این اساس، این شرکت بر سه محور اصلی، سازماندهی اطلاعات، ارائه اطلاعات مفید و دسترس‌پذیری آن تکیه دارد. در راستای انجام این کار، نتایج جستجوی گوگل به صورت روند(trend) ارائه می‌شود که ویژگی‌های کلیدی زیر را به دنبال دارد:


شاخص حجم جستجو (Search Volume Index) : این ویژگی نشان می‌دهد که محبوبیت نسبی یک اصطلاح جستجو در طول زمان چقدر است و به کاربران کمک می‌کند تا بفهمند که علاقه به یک موضوع در حال افزایش یا کاهش است. به عنوان نمونه در نمودار زیر، حجم جستجو عبارت “کتاب” در روز گذشته نشان داده شده است.

نمونه نمودار گوگل ترندز


داده‌های جغرافیایی (Geographical Data) : گوگل ترندز بینش‌هایی در مورد اینکه جستجوها در کجا محبوب‌تر هستند ارائه می‌دهد. این شاخص می‌تواند به تفکیک کشور، منطقه یا شهر نتایج را محدود کنند. به عنوان نمونه، در نمودار زیر، نتایج جغرافیایی برای عبارت “کتاب” نشان داده شده است.

نمودار شاخص جغرافیایی گوگل ترندز


جستجوها و موضوعات مرتبط (Related Queries and Topics) : این ویژگی اصطلاحات جستجوی دیگری را که اغلب همراه با جستجوی شما جستجو می‌شوند نشان می‌دهد و امکان درک زمینه گسترده‌تری را فراهم می‌کند. مثلاً در تصویر زیر، موضوع‎‌ها و عبارت‌های جستجوی مرتبط با عبارت “کتاب” فهرست شده‌اند.

جستجوی عبارت مرتبط در گوگل ترندز

 


داده‌های لحظه‌ای (Real-Time Data) : گوگل ترندز داده‌های لحظه‌ای ارائه می‌دهد که برای پیگیری محبوبیت رویدادها در حین وقوع آنها بسیار مفید است. مثلاً در نمودار زیر وضعیت جستجوی عبارت “کتاب” در تاریخ نگارش مطلب (16 مرداد 1403) نشان داده شده است.

آشنایی با Google Trends - نمایش داده‌های لحظه‌ای

 


کاربردهای گوگل ترندز

تحقیقات بازار (Market Research) : کسب‌وکارها از گوگل ترندز برای درک علاقه مصرف‌کنندگان به محصولات و خدمات خود استفاده می‌کنند که اصطلاحاً تحقیقات بازار قلمداد می‌شود. این کاربرد می‌تواند راهبردهای بازاریابی و توسعه محصول را برجسته کند.

تولید محتوا (Content Creation): روزنامه‌نگاران و تولیدکنندگان محتوا از گوگل ترندز برای یافتن موضوعات محبوب فعلی استفاده می‌کنند و به آنها کمک می‌کند محتوای مرتبط و به موقع تولید کنند.

تحقیقات علمی (Academic Research) : محققان از داده‌های گوگل ترندز برای مطالعه پدیده‌های مختلف، از روندهای بهداشت عمومی تا رفتار اجتماعی استفاده می‌کنند.

سئو و بازاریابی دیجیتال (SEO and Digital Marketing) : بازاریابان از گوگل ترندز برای شناسایی کلمات کلیدی پرطرفدار و بهینه‌سازی محتوای خود برای موتورهای جستجو استفاده می‌کنند.

آشنایی با Google Trends - کاربردها


مطالعات موردی

مطالعه موردی یعنی تحقیقی فشرده و نظام‌مند برای توصیف فرد، گروه، جامعه یا واحد دیگری. (منبع)

بر این اساس می‌توان از گوگل ترندز (Google Trends) در انجام مطالعات موردی همانند مثال‌های زیر بهره برد:

اپیدمیولوژی: در طول همه‌گیری COVID-19، از گوگل ترندز برای پیگیری گسترش ویروس بوسیله تحلیل اصطلاحات جستجو مرتبط با علائم و اقدامات مربوط به آن، استفاده شد.

تحلیل سیاسی: داده‌های گوگل ترندز برای سنجش علاقه عمومی به نامزدهای سیاسی و حوزه‌های انتخابیه و بینش‌هایی در مورد نتایج انتخابات قابل بهره‌برداری است. به عنوان نمونه، در نمودار زیر وضعیت داده‌های جغرافیایی دو نامزد مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری ایران در ایران نشان داده شده است که بر آن اساس، در پنج استان اول وضعیت دکتر مسعود پزشکیان بهتر از آقای سعید جلیلی هست.

مقایسه داده های جغرافیایی انتخابات ریاست جمهوری ایران


محدودیت‌ها

آشنایی با Google Trends نشان داد که این ابزار در کنار مزایای فراوانی که دارد، محدودیت‌هایی نیز به دنبال خواهد داشت. داده‌ها بر اساس نمونه‌ای از جستجوها هست و ممکن است نمایانگر کل جمعیت نباشد. علاوه بر این، حجم‌های جستجوی مطلق را ارائه نمی‌دهد، فقط روندهای نسبی را نشان می‌دهد.

برخی محدودیتهای گوگل ترندز


نتیجه‌گیری

گوگل ترندز یک ابزار چند منظوره است که بینش‌های ارزشمندی در مورد رفتار جستجو ارائه می‌دهد. اگر یک بازاریاب، محقق یا فقط فردی کنجکاو هستید می‌توانید در مورد آنچه در جهان یا کشور شما در حال جستجو هست، از این ابزار استفاده کنید. گوگل ترندز می‌تواند داده‌هایی که برای تصمیم‌گیری‌های آگاهانه نیاز دارید فراهم کند. آشنایی با Google Trends تلاشی برای شناخت اولیه این ابزار بسیار مهم بود.


سئوالات متداول

چه نمونه‌هایی ارائه می‌شود؟
دو نمونه از داده‌های گوگل ترندز وجود دارد که می‌توان به آن‌ها دسترسی داشت: داده‌های بلادرنگ نمونه‌ای است که هفت روز گذشته را پوشش می‌دهد. داده‌های غیر بلادرنگ نمونه‌ای جدا از داده‌های بلادرنگ است و از سال ۲۰۰۴ تا ۷۲ ساعت قبل از جستجوی شما را شامل می‌شود.

چگونه نمونه‌ای از جستجوها نماینده یک کلیت است؟
 در حالی که تنها نمونه‌ای از جستجوهای گوگل در گوگل ترندز استفاده می‌شود، همین مقدار کافیست زیرا گوگل روزانه میلیاردها جستجو را پردازش می‌کند. دسترسی به کل مجموعه داده‌ها برای پردازش سریع بسیار بزرگ خواهد بود. با نمونه‌گیری از داده‌ها، می‌توانیم به مجموعه داده‌ای به عنوان نماینده از تمام جستجوهای گوگل نگاه کنیم و بینش‌هایی را پیدا می‌کنیم که می‌توانند در عرض چند دقیقه پس از وقوع یک رویداد در دنیای واقعی پردازش شوند.

چگونه داده‌های گوگل ترندز نرمال‌سازی می‌شوند؟
 گوگل ترندز داده‌های جستجو را نرمال‌سازی می‌کند تا مقایسه بین اصطلاحات آسان‌تر شود. نتایج جستجو بر اساس زمان و مکان یک جستجو به روش زیر نرمال‌سازی می‌شوند: هر نقطه داده بر اساس کل جستجوهای جغرافیا و بازه زمانی که نمایندگی می‌کند تقسیم می‌شود تا محبوبیت نسبی مقایسه شود. در غیر این صورت، مکان‌هایی با بیشترین حجم جستجو همیشه بالاترین رتبه را خواهند داشت. اعداد حاصل سپس بر اساس نسبت یک موضوع به تمام جستجوها در تمام موضوعات در محدوده ۰ تا ۱۰۰ مقیاس‌بندی می‌شوند. مناطق مختلف که همان علاقه جستجو را برای یک اصطلاح نشان می‌دهند همیشه حجم جستجوی کل، یکسانی ندارند.

چه جستجوهایی در گوگل ترندز گنجانده شده‌اند؟
 داده‌های گوگل ترندز جستجوهایی را که مردم هر روز در گوگل انجام می‌دهند منعکس می‌کند، اما می‌تواند فعالیت‌های جستجوی نامنظم مانند جستجوهای خودکار یا پرسش‌هایی که ممکن است با تلاش برای اسپم کردن نتایج جستجوی ما مرتبط باشند را نیز منعکس کند. در حالی که گوگل مکانیزم‌هایی برای شناسایی و فیلتر کردن فعالیت‌های نامنظم دارد، این جستجوها ممکن است به عنوان یک اقدام امنیتی در گوگل ترندز باقی بمانند: فیلتر کردن آن‌ها از گوگل ترندز به کسانی که چنین پرسش‌هایی را صادر می‌کنند کمک می‌کند تا بفهمند که ما آن‌ها را شناسایی کرده‌ایم. در نتیجه سپس فیلتر کردن چنین فعالیت‌هایی از سایر محصولات جستجوی گوگل که داده‌های جستجوی با دقت بالا در آن‌ها حیاتی است را سخت‌تر می‌کند. با توجه به این، کسانی که به داده‌های گوگل ترندز متکی هستند باید درک کنند که گوگل ترندز آینه کامل از فعالیت جستجو نیست. گوگل ترندز برخی از انواع جستجوها را فیلتر می‌کند، مانند: جستجوهایی که توسط تعداد کمی از افراد انجام می‌شود: ترندز فقط داده‌های اصطلاحات محبوب را نشان می‌دهد، بنابراین اصطلاحات جستجویی با حجم کم به عنوان “۰” ظاهر می‌شوند. جستجوهای تکراری: ترندز جستجوهای تکراری از همان شخص در یک دوره کوتاه را حذف می‌کند. کاراکترهای خاص: ترندز پرسش‌هایی با آپاستروف‌ها و سایر کاراکترهای خاص را فیلتر می‌کند.

آیا گوگل ترندز همان داده‌های نظرسنجی است؟
گوگل ترندز یک نظرسنجی علمی نیست و نباید با داده‌های نظرسنجی اشتباه گرفته شود. این ابزار فقط علاقه جستجو به موضوعات خاص را منعکس می‌کند. افزایش ناگهانی در یک موضوع خاص نشان دهنده این عامل نیست که یک موضوع به نوعی “محبوب” یا “برنده” شده است بلکه دلایلی نامشخص اینچنین پیش آمده است و به نظر می‌رسد که بسیاری از کاربران در حال جستجو در مورد یک موضوع هستند. داده‌های گوگل ترندز همیشه باید قبل از نتیجه‌گیری به عنوان یک نقطه داده در میان دیگران در نظر گرفته شود. در مطالب بالا که در خصوص آشنایی با Google Trends به این موضوع اشاره شد.

چگونه می‌توانم از داده‌های Google Trends بهتر استفاده کنم و آن‌ها را تفسیر کنم؟
 این پست از Google News Lab توضیحات بیشتری در مورد نحوه کار Google Trends و راه‌هایی که مردم ممکن است به درستی از داده‌ها استفاده کنند ارائه می‌دهد.

داده‌های ترند هم‌رسانی شده توسط Google News Lab چه تفاوتی با Google Trends دارد؟
 برای رویدادهای بزرگ، Google News Lab ممکن است داده‌های ترندهایی را به اشتراک بگذارد (مانند از طریق توییتر) که از طریق ابزار عمومی Google Trends قابل دسترسی نیست. گوگل بر چنین داده‌هایی را برای شواهد فعالیت‌های نامنظم نظارت می‌کند. با این حال، همانند داده‌های معمولی Google Trends، این داده‌ها علمی نیستند و ممکن است آینه کاملی از فعالیت جستجو نباشند.

Google Trends چه تفاوتی با Autocomplete دارد؟
Autocomplete یک ویژگی در Google Search است که برای سریع‌تر کردن تکمیل جستجوهایی که شروع به تایپ آن‌ها کرده‌اید طراحی شده است. پیش‌بینی‌ها از جستجوهای واقعی که در گوگل انجام می‌شود می‌آیند و جستجوهای رایج و ترند مرتبط با کاراکترهای وارد شده و همچنین مرتبط با مکان و جستجوهای قبلی شما را نشان می‌دهند. برخلاف Google Trends، Autocomplete تحت سیاست‌های حذف گوگل و همچنین فیلترهای الگوریتمی طراحی شده برای تلاش برای شناسایی پیش‌بینی‌های نقض‌کننده سیاست و عدم نمایش آن‌ها قرار دارد. به همین دلیل، Autocomplete نباید به عنوان منعکس‌کننده محبوب‌ترین اصطلاحات جستجو مرتبط با یک موضوع در نظر گرفته شود.

Google Trends چه تفاوتی با داده‌های جستجوی AdWords دارد؟
گزارش اصطلاحات جستجوی AdWords برای بینش‌هایی در مورد حجم جستجوی ماهانه و متوسط، به‌طور خاص برای تبلیغ‌کنندگان طراحی شده است، در حالی که Google Trends برای بررسی دقیق‌تر داده‌های جزئی‌تر در زمان واقعی طراحی شده است. به همین جهت آشنایی با Google Trends ضروری هست.

 

منابع:

Google Trends. (n.d.). Trends. https://trends.google.com/home

Heale, R., & Twycross, A. (2017). What is a case study? Evidence-Based Nursing, 21(1), 7–8. https://doi.org/10.1136/eb-2017-102845

لینک کوتاه این مطلب: https://momen.ir/3b6y
تصویر نویسنده
محمد مومن

محمد مومن، مدرس و پژوهشگر زبان انگلیسی، دانش آموخته كارشناسي مترجمي زبان انگليسي و كارشناسي ارشد علم اطلاعات است. وي در حال حاضر به عنوان مدير مسئول موسسه عصر زبان توس فعاليت مي‌كند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *