آشنایی با Google Trends
نحوه کار گوگل ترندز، ویژگیهای کلیدی، کاربردهای گوگل ترندز، مطالعات موردی و محدودیتها در مطلب آشنایی با Google Trends مدنظر قرار دارد. با توجه به نفوذ گسترده موتور کاوش گوگل در سطح جهان و بویژه ایران، اطلاع از این ابزار فوقالعاده شرکت آلفابت حائز اهمیت است.
فهرست مطالب
نحوه کار گوگل ترندز
گوگل ترندز یک ابزار قدرتمند است که ارائه دهنده بینشهایی (insight) در مورد آنچه مردم در اینترنت جستجو میکنند، ارائه میدهد. این ابزار که در سال ۲۰۰۶ راهاندازی شد، به کاربران اجازه میدهد تا علاقهمندیهای جستجو را در طول زمان، در مناطق مختلف و به زبانهای مختلف بررسی کنند. این ابزار برای بازاریابان، محققان، روزنامهنگاران و هر کسی که به درک روح حاکم بر جستجو در اینترنت علاقهمند است، بسیار ارزشمند خواهد بود. این دادهها ناشناس (هیچکس بهطور شخصی شناسایی نمیشود)، دستهبندی شده (تعیین موضوع برای یک جستجو) و تجمیع شده (گروهبندی شده) هستند.
گوگل ترندز بخشی از جستجوهای وب گوگل را تحلیل میکند که محاسبه کننده تعداد جستجوهای انجام شده برای آن مقوله خاص است. این مقایسه نسبت به تعداد کل جستجوهای انجام شده در گوگل در طول زمان انجام خواهد شد. دادهها ناشناس، دستهبندی شده و تجمیع شدهاند تا نشان دهنده روندهای رفتار جستجو باشند. برای ورود به این وب سایت کافیست بر روی دکمه زیر کلیک کنید.
ویژگیهای کلیدی
شعار گوگل میگوید:
ماموریت ما این است که اطلاعات جهان را سازماندهی کنیم و آنها را مفید و در دسترس قرار دهیم. ((Heale & Twycross, 2017))
بر این اساس، این شرکت بر سه محور اصلی، سازماندهی اطلاعات، ارائه اطلاعات مفید و دسترسپذیری آن تکیه دارد. در راستای انجام این کار، نتایج جستجوی گوگل به صورت روند(trend) ارائه میشود که ویژگیهای کلیدی زیر را به دنبال دارد:
شاخص حجم جستجو (Search Volume Index) : این ویژگی نشان میدهد که محبوبیت نسبی یک اصطلاح جستجو در طول زمان چقدر است و به کاربران کمک میکند تا بفهمند که علاقه به یک موضوع در حال افزایش یا کاهش است. به عنوان نمونه در نمودار زیر، حجم جستجو عبارت “کتاب” در روز گذشته نشان داده شده است.
دادههای جغرافیایی (Geographical Data) : گوگل ترندز بینشهایی در مورد اینکه جستجوها در کجا محبوبتر هستند ارائه میدهد. این شاخص میتواند به تفکیک کشور، منطقه یا شهر نتایج را محدود کنند. به عنوان نمونه، در نمودار زیر، نتایج جغرافیایی برای عبارت “کتاب” نشان داده شده است.
جستجوها و موضوعات مرتبط (Related Queries and Topics) : این ویژگی اصطلاحات جستجوی دیگری را که اغلب همراه با جستجوی شما جستجو میشوند نشان میدهد و امکان درک زمینه گستردهتری را فراهم میکند. مثلاً در تصویر زیر، موضوعها و عبارتهای جستجوی مرتبط با عبارت “کتاب” فهرست شدهاند.
دادههای لحظهای (Real-Time Data) : گوگل ترندز دادههای لحظهای ارائه میدهد که برای پیگیری محبوبیت رویدادها در حین وقوع آنها بسیار مفید است. مثلاً در نمودار زیر وضعیت جستجوی عبارت “کتاب” در تاریخ نگارش مطلب (16 مرداد 1403) نشان داده شده است.
کاربردهای گوگل ترندز
تحقیقات بازار (Market Research) : کسبوکارها از گوگل ترندز برای درک علاقه مصرفکنندگان به محصولات و خدمات خود استفاده میکنند که اصطلاحاً تحقیقات بازار قلمداد میشود. این کاربرد میتواند راهبردهای بازاریابی و توسعه محصول را برجسته کند.
تولید محتوا (Content Creation): روزنامهنگاران و تولیدکنندگان محتوا از گوگل ترندز برای یافتن موضوعات محبوب فعلی استفاده میکنند و به آنها کمک میکند محتوای مرتبط و به موقع تولید کنند.
تحقیقات علمی (Academic Research) : محققان از دادههای گوگل ترندز برای مطالعه پدیدههای مختلف، از روندهای بهداشت عمومی تا رفتار اجتماعی استفاده میکنند.
سئو و بازاریابی دیجیتال (SEO and Digital Marketing) : بازاریابان از گوگل ترندز برای شناسایی کلمات کلیدی پرطرفدار و بهینهسازی محتوای خود برای موتورهای جستجو استفاده میکنند.
مطالعات موردی
مطالعه موردی یعنی تحقیقی فشرده و نظاممند برای توصیف فرد، گروه، جامعه یا واحد دیگری. (منبع)
بر این اساس میتوان از گوگل ترندز (Google Trends) در انجام مطالعات موردی همانند مثالهای زیر بهره برد:
اپیدمیولوژی: در طول همهگیری COVID-19، از گوگل ترندز برای پیگیری گسترش ویروس بوسیله تحلیل اصطلاحات جستجو مرتبط با علائم و اقدامات مربوط به آن، استفاده شد.
تحلیل سیاسی: دادههای گوگل ترندز برای سنجش علاقه عمومی به نامزدهای سیاسی و حوزههای انتخابیه و بینشهایی در مورد نتایج انتخابات قابل بهرهبرداری است. به عنوان نمونه، در نمودار زیر وضعیت دادههای جغرافیایی دو نامزد مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری ایران در ایران نشان داده شده است که بر آن اساس، در پنج استان اول وضعیت دکتر مسعود پزشکیان بهتر از آقای سعید جلیلی هست.
محدودیتها
آشنایی با Google Trends نشان داد که این ابزار در کنار مزایای فراوانی که دارد، محدودیتهایی نیز به دنبال خواهد داشت. دادهها بر اساس نمونهای از جستجوها هست و ممکن است نمایانگر کل جمعیت نباشد. علاوه بر این، حجمهای جستجوی مطلق را ارائه نمیدهد، فقط روندهای نسبی را نشان میدهد.
نتیجهگیری
گوگل ترندز یک ابزار چند منظوره است که بینشهای ارزشمندی در مورد رفتار جستجو ارائه میدهد. اگر یک بازاریاب، محقق یا فقط فردی کنجکاو هستید میتوانید در مورد آنچه در جهان یا کشور شما در حال جستجو هست، از این ابزار استفاده کنید. گوگل ترندز میتواند دادههایی که برای تصمیمگیریهای آگاهانه نیاز دارید فراهم کند. آشنایی با Google Trends تلاشی برای شناخت اولیه این ابزار بسیار مهم بود.
سئوالات متداول
منابع:
Google Trends. (n.d.). Trends. https://trends.google.com/home
Heale, R., & Twycross, A. (2017). What is a case study? Evidence-Based Nursing, 21(1), 7–8. https://doi.org/10.1136/eb-2017-102845