شیوه آموزش سواد اطلاعاتی
وبلاگ

شیوه آموزش سواد اطلاعاتی

در مطلب امروز به مقوله شیوه آموزش سواد اطلاعاتی شامل اجزای اصلی آن، راهبردهای آموزش سواد اطلاعاتی و چالش‌های پیش‌روی آن پرداخته‌ایم. در عصر دیجیتال امروز، سواد اطلاعاتی مهارتی حیاتی برای دانش‌آموزان، حرفه‌مندان و افرادی خواهد بود که قصد دارد مادام‌العمر در زندگی خود یاد بگیرند. سواد اطلاعاتی توانایی شناسایی، یافتن، ارزیابی و استفاده موثر از اطلاعات است. آموزش سواد اطلاعاتی افراد را با مهارت‌هایی آشنا خواهد کرد که بتوانند در میان حجم عظیمی از اطلاعات موجود به صورت آنلاین و آفلاین پیمایش کنند، بر اساس آن اطلاعات تصمیمات آگاهانه بگیرند و با محتوای دریافتی به صورت انتقادی برخورد کنند.

سواد اطلاعاتی یعنی توانایی شناسایی، یافتن، ارزیابی و استفاده موثر از اطلاعات.


اجزای اصلی سواد اطلاعاتی

شناسایی نیازهای اطلاعاتی (Identifying Information Needs) :

    • درک اطلاعات خاص مورد نیاز برای یک موضوع یا شخص.
    • توسعه سوالات و تعیین محدوده اطلاعات مورد نیاز.

یافتن اطلاعات (Locating Information) :

    • استفاده موثر از کتابخانه‌ها، پایگاه‌های داده و موتورهای جستجو.
    • درک ساختار منابع مختلف اطلاعاتی، مانند کتاب‌ها، مقالات و وب‌سایت‌ها.

ارزیابی اطلاعات (Evaluating Information) :

    • ارزیابی اعتبار، دقت و مرتبط بودن منابع اطلاعاتی.
    • شناسایی تعصبات، شناسایی منابع دارای بررسی همتا و تمایز بین منابع اولیه و ثانویه (primary and secondary sources)

استفاده از اطلاعات (Using Information) :

    • ادغام و به کارگیری اطلاعات برای ایجاد دانش جدید یا حل مسائل.
    • استناد صحیح منابع برای جلوگیری از سرقت ادبی و رعایت به مالکیت فکری.

استفاده اخلاقی و قانونی از اطلاعات (Ethical and Legal Use of Information) :

    • درک قوانین حق کپی برداری، استفاده منصفانه و پیامدهای اخلاقی استفاده از اطلاعات.
    • ترویج شهروندی دیجیتال و رفتار مسئولانه آنلاین.

راهبردهای آموزش سواد اطلاعاتی

ادغام سواد اطلاعاتی در برنامه درسی:

    • مهارت‌های سواد اطلاعاتی را در موضوعات و رشته‌های مختلف تعبیه کنید.
    • با کتابداران و مربیان برای طراحی تکالیفی که به مهارت‌های سواد اطلاعاتی نیاز دارند مشورت کنید.

استفاده از سناریوهای واقعی:

    • تمرینات و پروژه‌های عملی ایجاد کنید که وضعیت‌های واقعی جستجوی اطلاعات را شبیه‌سازی کنند.
    • خود و افراد را تشویق کنید تا درباره رویدادهای جاری، مسائل اجتماعی یا موضوعات مورد علاقه شخصی تحقیق کنند.

آموزش استراتژی‌های جستجو:

    • به افراد نحوه استفاده از راهبردهای جستجوی پیشرفته، کلمات کلیدی و عملگرهای بولی را آموزش دهید.
    • استفاده از پایگاه‌های داده تخصصی و کتابخانه‌های دیجیتال را یاد دهید.

ارزیابی منابع به صورت جمعی:

    • فعالیت‌های کلاسی برگزار کنید که در آن افراد منابع مختلف اطلاعاتی را به صورت انتقادی ارزیابی کنند.
    • درباره معیارهای ارزیابی اعتبار (credibility) مانند مدارک نویسنده، تاریخ انتشار و شواهد ارائه شده بحث کنید.

ترویج تفکر انتقادی:

    • تشویق به سوال کردن و شک‌گرایی هنگام مصرف اطلاعات.
    • به افراد بیاموزید که اشتباهات منطقی، تبلیغات و اطلاعات نادرست را شناسایی کنند.

استفاده از فناوری و ابزارهای دیجیتال:

    • ابزارهای فناوری آموزشی که مهارت‌های سواد اطلاعاتی را تقویت می‌کنند در برنامه آموزشی بگنجانید.
    • از سکوهای دیجیتال برای تحقیق، اشتراک اطلاعات و تجربیات یادگیری تعاملی استفاده کنید.

ارائه بازخورد مداوم:

    • بازخورد سازنده‌ای در مورد فرآیندهای تحقیق و استفاده از اطلاعات افراد ارائه دهید.
    • تشویق به تأمل در تجربیات یادگیری و توسعه مهارت‌های سواد اطلاعاتی.

تشویق به یادگیری مادام‌العمر:

    • اهمیت یادگیری مداوم و به‌روز ماندن با مهارت‌های سواد اطلاعاتی را القا کنید.
    • منابع و پشتیبانی لازم برای یادگیری خودخوان و توسعه حرفه‌ای را فراهم کنید.

چالش‌های آموزش سواد اطلاعاتی

محیط اطلاعاتی طاقت‌فرسا:

    • حجم عظیم اطلاعات موجود می‌تواند برای یادگیرندگان طاقت‌فرسا باشد.
    • مربیان باید افراد را در پیمایش و فیلتر کردن اطلاعات به طور موثر راهنمایی کنند.

شکاف دیجیتال:

    • دسترسی به فناوری اطلاعات متغیر و ممکن است برای برخی دانش‌آموزان ابزارها یا مهارت‌های لازم در دسترس نباشد.
    • پرداختن به این تفاوت‌ها برای آموزش سواد اطلاعاتیِ عادلانه، ضروری است.

همگام شدن با تغییرات:

    • محیط اطلاعاتی و فناوری‌ها به طور مداوم در حال تغییر هستند.
    • مربیان باید با روندها و پیشرفت‌های سواد اطلاعاتی به‌روز باشند.

نتیجه‌گیری

آموزش سواد اطلاعاتی برای آماده‌سازی افراد جهت پیمایش در محیط پیچیده اطلاعاتی دنیای مدرن ضروری است. با ادغام سواد اطلاعاتی در برنامه آموزشی، استفاده از سناریوهای واقعی و ترویج تفکر انتقادی، مربیان می‌توانند افراد را با مهارت‌های لازم برای یافتن، ارزیابی و استفاده موثر از اطلاعات آشنا کنند. غلبه بر چالش‌هایی مانند محیط اطلاعاتی طاقت‌فرسا و شکاف دیجیتال برای آموزش موفق سواد اطلاعاتی حیاتی است. در نهایت، ترویج سواد اطلاعاتی یادگیرندگان را برای تبدیل شدن به شهروندان آگاه، مسئول و متعهد آماده خواهد کرد. رعایت این شیوه آموزش سواد اطلاعاتی یا سایر راهکارهای منطقی و منسجم در موفقیت افراد موثر خواهد بود.

لینک کوتاه این مطلب: https://momen.ir/36oi
تصویر نویسنده
محمد مومن

محمد مومن، مدرس و پژوهشگر زبان انگلیسی، دانش آموخته كارشناسي مترجمي زبان انگليسي و كارشناسي ارشد علم اطلاعات است. وي در حال حاضر به عنوان مدير مسئول موسسه عصر زبان توس فعاليت مي‌كند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *