شناخت مهارتهای علمی کودکان
وبلاگ

شناخت مهارتهای علمی کودکان

شناخت مهارتهای علمی کودکان بر اساس رده سنی و به تفکیک شامل مشاهده، اکتشاف، علت و معلول، سئوال پرسیدن، حل مسئله، شکل‍ل‌دهی فرضیه، بحث علمی و مواردی از این دست، در این نوشتار معرفی شده است. پدران، مادران و معلمان بایستی نسبت به این موارد شناخت کافی را داشته باشند تا بتوانند بسته به رده سنی کودکان و نوجوانان، آنها را تربیت و تقویت کنند.

 مهارت‌های علمی برای پيشرفت کودکان بسیار حیاتی هستند، زیرا حس کنجکاوی، تفکر انتقادی و درک عمیق‌تر از جهان را در آنها تقویت می‌کنند. در اینجا يك فهرست جامع برای مهارت‌های علمی کلیدی که بايستي در سنین مختلف توسعه داده شود را آورده‌ايم.


نوزادان (Infants) (۰-۱ سال)

در این مرحله، نوزادان با استفاده از حواس، محیط خود را کشف می‌کنند. مهارت‌های علمی اين رده سني شامل موارد زیر هستند:

مشاهده: تشخیص چهره‌ها، اشیا و الگوها.

اکتشاف: لمس، چشیدن و گوش دادن به مواد و صداهای مختلف.

علت و معلول: توجه به این که هر چيزي مانند تکان دادن جغجغه برای ایجاد صدا می‌توانند واکنش‌هایی ایجاد کنند.

مهارتهاي علمي نوپایان (Toddlers) (۱-۳ سال)


نوپایان (Toddlers) (۱-۳ سال)

نوپایان به طور طبیعی کنجکاو هستند و شروع به آزمایش فعال‌تر می‌کنند. مهارت‌هایی که باید تشویق شوند شامل موارد زیر هستند:

آزمایش‌های ابتدایی: انجام اقدامات مختلف برای دیدن نتایج آنها، مانند انداختن اشیا برای مشاهده جاذبه.

طبقه‌بندی: مرتب کردن اشیا بر اساس اندازه، شکل یا رنگ.

سوال پرسیدن: پرسیدن سوالات ساده درباره محیط خود، تقویت حس کنجکاوی آنها.


پیش‌دبستانی‌ها (Preschoolers) (۳-۵ سال)

تفکر پیش‌دبستانی‌ها پیچیده‌تر می‌شود. مهارت‌های علمی کلیدی شامل موارد زیر هستند:

پیش‌بینی: حدس زدن آنچه در آزمایش‌های ساده بعدی اتفاق خواهد افتاد.

حل مسئله: پیدا کردن راه‌حل برای چالش‌ها، مانند ساختن برج تعادل با بلوک‌ها.

اکتشاف و مستندسازی: استفاده از ابزارهایی مانند ذره‌بین و کشیدن نقاشی از مشاهدات خود.

مهارت علمي پیش‌دبستانی‌ها (Preschoolers) (۳-۵ سال)


شروع ابتدایی (Early Elementary) (۵-۷ سال)

کودکان شروع به درک مفاهیم علمی پیچیده‌تر می‌کنند. مهارت‌هایی که باید توسعه یابند شامل موارد زیر هستند:

شکل‌دهی فرضیه: انجام حدس‌های آگاهانه بر اساس دانش قبلی.

آزمایش‌های ساده: انجام آزمایش‌های ساده و مشاهده نتایج.

ثبت داده‌ها: نگه داشتن سوابق ساده از یافته‌های خود، مانند کشیدن نقاشی یا نوشتن توصیفات کوتاه.


میانه کودکی (Middle Childhood) (۷-۱۰ سال)

در این مرحله، کودکان می‌توانند یادگیری علمی ساختارمندتر را مدیریت کنند:

مشاهده دقیق: توجه به جزئیات دقیق در آزمایش‌ها.

اندازه‌گیری: استفاده از ابزارهایی مانند خط‌کش و دماسنج برای جمع‌آوری داده‌ها.

تحلیل: مقایسه نتایج و شناسایی الگوها یا تفاوت‌ها.

تقويت میانه کودکی (Middle Childhood) (۷-۱۰ سال)


پیش‌نوجوانی (Pre-Adolescence) (۱۰-۱۲ سال)

درک علمی کودکان پیشرفته‌تر می‌شود:

آزمایش‌های پیچیده: طراحی و انجام آزمایش‌های دقیق‌تر.

تفکر انتقادی: ارزیابی اعتبار یافته‌های خود و در نظر گرفتن متغیرهای مختلف.

گزارش‌نویسی علمی: نوشتن گزارش‌های دقیق از آزمایش‌های خود، شامل روش‌ها، نتایج و نتیجه‌گیری‌ها.


نوجوانی (Adolescence ) (۱۲-۱۸ سال)

نوجوانان می‌توانند در تحقیقات علمی پیچیده‌تری شرکت کنند:

تفکر انتزاعی: درک نظریه‌ها و مدل‌های علمی پیچیده.

آزمایش‌های پیشرفته: انجام آزمایش‌های عمیق با چندین متغیر.

بحث علمی: مباحثه درباره ایده‌های علمی و استفاده از شواهد برای حمایت از استدلال‌های خود.

نوجوانی (Adolescence ) (۱۲-۱۸ سال)


شناخت مهارتهای علمی کودکان و همچنین تلاش در راستای تقویت این مهارت‌ها در مراحل مناسب رشد به ایجاد پایه‌ای قوی برای سواد علمی کمک می‌کند و علاقه مادام‌العمر به یادگیری و کشف را در او تقویت خواهد کرد.

لینک کوتاه این مطلب: https://momen.ir/e5es
تصویر نویسنده
محمد مومن

محمد مومن، مدرس و پژوهشگر زبان انگلیسی، دانش آموخته كارشناسي مترجمي زبان انگليسي و كارشناسي ارشد علم اطلاعات است. وي در حال حاضر به عنوان مدير مسئول موسسه عصر زبان توس فعاليت مي‌كند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *