وبلاگ

روش تدریس کوانتومی (QTM)

آشنایی با روش تدریس کوانتومی (QTM) در آموزش زبان انگلیسی شامل اصول کلیدی، راهبردهای پیاده سازی و مزایای این نوع از تدریس در مطلب امروز مدنظر گرفته است تا بهتر بتوانید نقش یک مدرس حرفه‌ای را ایفا کنید.


مقدمه

روش تدریس کوانتومی (QTM) یک رویکرد نوآورانه به آموزش است که اصول فیزیک کوانتومی را با روش‌های تدریس سنتی ترکیب می‌کند. این روش که توسط بابی دی‌پورتر توسعه یافته است، تلاش دارد تا محیط یادگیری پویا و جذابی ایجاد کند که انگیزه لازم را حفظ کند و دستاوردهای تحصیلی دانش‌آموزان را افزایش دهد (Khozaei et al., 2022)  QTM با تمرکز بر روابط و تعاملات درون کلاس تلاش می‌کند تا دنیای دانش‌آموزان را به فرآیند یادگیری وارد کند و بالعکس (Janarti & Janarti, 2019).


اصول اصلی QTM

تعامل پویا: QTM بر اهمیت تعاملات پویا بین معلمان و دانش‌آموزان تأکید دارد. این روش ترویج دهنده محیط یادگیری تعاملی هست که در آن دانش‌آموزان به طور فعال در آموزش خود شرکت می‌کنند.

یادگیری متنی: این روش زمینه‌های واقعی را در برنامه درسی ادغام می‌کند و یادگیری را برای دانش‌آموزان مرتبط و معنادار می‌سازد.

جشن موفقیت: شناسایی و جشن گرفتن دستاوردهای دانش‌آموزان یکی از اجزای کلیدی QTM است. این تقویت مثبت، اعتماد به نفس و انگیزه دانش‌آموزان را افزایش می‌دهد.

رویکرد جامع: QTM جنبه‌های عاطفی، اجتماعی و شناختی یادگیری را در نظر می‌گیرد و تجربه آموزشی کاملی را ایجاد می‌کند.

اصول اصلی QTM


راهبردهای پیاده‌سازی

جذب دانش‌آموزان: اولین گام در QTM جذب دانش‌آموزان با ارتباط دادن مواد آموزشی به علایق و تجربیات آن‌ها است. این راهبرد کمک می‌کند تا حس ارتباط و کنجکاوی در آنان ایجاد شود.

تجربه یادگیری: دانش‌آموزان تشویق می‌شوند تا به طور فعال در فعالیت‌ها و آزمایش‌های عملی شرکت کنند. این راهبرد یادگیری تجربی نیز به حفظ و درک بهتر مفاهیم کمک می‌کند.

برچسب‌گذاری و نمایش: معلمان از برچسب‌های واضح برای توضیح مفاهیم پیچیده استفاده می‌کنند. ابزارهای بصری و مثال‌های عملی اغلب برای افزایش درک دانش‌آموزان به کار می‌روند.

مرور و بازتاب: جلسات مرور منظم و تمرینات بازتابی، جزء جدایی‌ناپذیر QTM هستند. این جلسات به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا یادگیری خود را تثبیت کنند و نقاط ضعف را شناسایی نمایند.

جشن: جشن گرفتن دستاوردها و موفقیت‌ها در QTM بسیار مهم است. این راهبرد نه تنها انگیزه دانش‌آموزان را افزایش می‌دهد بلکه محیط یادگیری مثبتی را ایجاد می‌کند.

راهبردهای پیاده سازی روش تدریس کوانتومی


مزایای روش تدریس کوانتومی

افزایش انگیزه: با مرتبط و جذاب کردن یادگیری، QTM به طور قابل توجهی انگیزه دانش‌آموزان برای یادگیری را افزایش می‌دهد (احمدپور، 2023).

بهبود حفظ اطلاعات: ماهیت عملی و تجربی QTM به حفظ بهتر اطلاعات کمک می‌کند.

توسعه جامع: QTM نیازهای عاطفی، اجتماعی و شناختی دانش‌آموزان را در نظر می‌گیرد و توسعه کلی این عوامل را ترویج می‌دهد.

محیط یادگیری مثبت: تأکید بر جشن و تقویت مثبت، جو کلاس حمایتی و تشویقی ایجاد می‌کند (.Quantum Teaching, n.d).

مزایای روش تدریس کوانتومی


نتیجه‌گیری

روش تدریس کوانتومی یک رویکرد تحول‌آفرین به آموزش است که اصول فیزیک کوانتومی را برای ایجاد محیط یادگیری پویا و جذاب به کار می‌گیرد. با تمرکز بر توسعه جامع دانش‌آموزان و تقویت جو مثبت کلاس، QTM پتانسیل لازم را دارد تا روش‌های تدریس سنتی را متحول نموده و به طور قابل توجهی دستاوردهای تحصیلی دانش‌آموزان را افزایش دهد.


منابع:

Ahmadpour Kasgari, Z. (2023). The Effect of Quantum Teaching Method on Writing Motivation: an explanatory mixed-methods investigation. Journal of English Language Teaching and Learning15(31), 18-32. doi: 10.22034/elt.2023.56417.2538

Janarti, T., & Janarti, T. (2019, November 25). Ayo, Ciptakan Suasana Belajar Meriah dengan Metode Quantum Teaching! Belajar Gratis di Rumah Kapan Pun! | Blog Ruangguru –. https://www.ruangguru.com/blog/metode-quantum-teaching

Khozaei, S. A., Zare, N. V., Moneghi, H. K., Sadeghi, T., & Taraghdar, M. M. (2022). Effects of quantum-learning and conventional teaching methods on learning achievement, motivation to learn, and retention among nursing students during critical care nursing education. Smart Learning Environments, 9(1). https://doi.org/10.1186/s40561-022-00198-7

Quantum teaching. (n.d.). Google Books. https://books.google.com/books/about/Quantum_Teaching.html?id=CBZKAAAAYAAJ

لینک کوتاه این مطلب: https://momen.ir/xsg4
تصویر نویسنده
محمد مومن

محمد مومن، مدرس و پژوهشگر زبان انگلیسی، دانش آموخته كارشناسي مترجمي زبان انگليسي و كارشناسي ارشد علم اطلاعات است. وي در حال حاضر به عنوان مدير مسئول موسسه عصر زبان توس فعاليت مي‌كند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *